Jdi na obsah Jdi na menu
 


Yamaha YZF R1

4. 6. 2008

 

Královna superbiků, tak se přezdívá Yamaze YZF-R1. Letos přijela zcela nová generace této sportovní střely z Japonska a disponuje nejvyšším výkonem, 139 kW (189 k), mezi litrovými řadovými čtyřválci. Jaká byla tato kráska v týdenním testu?

Představení Yamahy YZF-R1

Ve světě supersportovních motocyklů nastal trend obměňovat stroje v dvouletém intervalu. Loni se velkých změn dočkaly konkurenční motocykly jako je Honda CBR1000RR Fireblade nebo Kawasaki ZX-10R Ninja. Yamaha YZF-R1, podobně jako Suzuki GSX-R1000, se dočkala pouze drobného faceliftu a nová generace přijela letos jaře 2007. Oficiální představení nové „eR-jedničky“ proběhlo na celosvětové výstavě Intermot ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2006, u nás ji mohli novináři a zákazníci spatřit v showroomech autorizovaných dealerů od 18. ledna 2007 a široká veřejnost obdivovala krásy R1 na jarní výstavě Motocykl 2007 v Praze.

Od letošního roku R1 viditelně omládla, ale při letmém pohledu na sportovní motocykl nenajdete žádné radikální změny. Zjemnili se křivky v přední části stroje, místy ubylo plastů, zvětšily se otvory pro vstup vzduchu do airboxu a rozvody sání (pod řídítky) jsou nově v barvě laku. Mírného přepracování se dočkala i záď motorky a všechny tyto decentní úpravy zlepšili aerodynamiku motocyklu. Základem supersportu je nová generace hliníkového rámu Deltabox, který je opět o něco lehčí a tužší. Celkově je vzhled stroje dotažen do nejmenšího detailu a musím uznat, že v tomhle směru Yamaha hrdě ukazuje záda konkurenci.

Největší změny jsou v pohonné jednotce. Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec přešel z pěti ventilů na válec na čtyři. Motor má jako první sériový agregát na světě elektronicky ovládanou proměnnou délku sání YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake) a dále systém přímého vstřikování. Zvýšil se i kompresní poměr z 12,4:1 na 12,7:1. Všechny jmenované a ještě řada dalších inovací zvedly výkon o 4,5 kW na celkových 139 kW (189 k) v 12 500 ot/min (včetně náporového sání). Maximální točivý moment povyskočil o 6 Nm na 118 Nm (včetně náporového sání) a je k dispozici v 10 000 ot/min, což je o 500 otáček níže než u verze R1 2006.

Zlepšit by se měla i reakce motoru na řidičovy příkazy, YZF-R1 má Yamaha Chip-Controlled Throttle (YCC-T, elektronicky řízené škrtící klapy), výfukovou přívěru EXUP a plynulost při podřazování zajistí anti-hoppingová spojka.

Ve výbavě nebude chybět plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí o průměru 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrální tlumící jednotkou vzadu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Silnější brzdový systém má na přední ose dva kotouče o průměru 310 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář