Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ucelená historie chopperů začíná po druhé světové válce. Když se američtí vojáci vrátili ze starého kontinentu nebyli spokojení s tím, jaké motocykly jim nabízely domácí značky jako Harley Davidson a Indian. Pamatovali si na evropské stroje Triumph, BSA a Royal Enfield, které byly štíhlejší, rychlejší a přitažlivější. V dobovém filmu z roku 1953 The Wild One (Divoch) s Marlonem Brandem proto jezdí většina motorkářů na lehkých anglických strojích.
Majitelé amerických značek pak začali své těžké motocykly odlehčovat, aby se vyrovnali evropské konkurenci. Velkou roli zde hráli hlavně tzv. "outlaws" muži mimo zákon (napr. Hell´s Angels), kteří záměrně dráždily okolí "očesanými" (chopped) stroji. V té době bylo totiž snížení váhy nejjednodušším způsobem zvýšení výkonu. Začali se také zkracovat blatníky a montovat malá kulatá světla "bates". To a další věci jednak snížily váhu, zlepšily odpich a hlavně dodaly stroji osobitý vzhled. Tyto motocykly se zatím neoznačovaly jako choppery (očesávky), ale jako bobbers (rachotiny). Prakticky každý si mohl udělat ze sériové mašiny sundáním nepotřebných dílů a namontováním jiných svého bobbera.
Výraznější změny se zásahem do samotné konstrukce motocyklu přišly až v 60. až 70. letech minulého století. Bobbery tenkrát uvolnily místo chopperům a to hlavně díky jednomu kultovnímu filmu. Tím filmem byl Easy Rider (Bezstarostná jízda) z roku 1969 ve kterém hlavní protagonisté Peter Fonda a Denis Hopper křižují Ameriku na ukázkových chopperech. Každý motorkář, co snímek viděl, chtěl najednou řídit stejný stroj jako Fonda, slavný Capitan America. Nikdo už pak neváhal a začal si stavět svého vlastního choppera. To odstartovalo celé nové hnutí.
Choppery vyjíždějící z domácích dílen mechaniků někdy označované D.I.Y. (udělej si sám) jsou později následovány stavbami od specializovaných firem. Jednotlivec, který chtěl choppera tak už nemusel vše dělat sám, ale mohl si upravenou součástku nebo celý postavený motocykl koupit. Bohužel tento fakt zpomalil kreativitu a originalitu chopperů. Každý si teď může objednat stroj vyrobený na zakázku (custom) místo toho, aby si ho sám vytvořil.
Choppery začaly být ještě více populární asi od roku 1985, kdy většina světových sériových výrobců zařazuje do modelových řad motocykly se vzhledem chopperu. Opravdový chopper však musí vzniknout pod rukama motorkáře. První choppery byly z původních Harleyů, které jejich majitelé upravili a stejně pak vznikají z evropských a japonských motocyklů. Podle země svého zrodu a použitého motoru pak rozlišujeme mnoho stylů vzhledu chopperu.
Ke konci minulého století mírně upadají klasické choppery v očích veřejnosti do pozadí a na silnicích jezdí čím dál více úprav ve sportovním stylu dragster. Naštěstí je zde mnoho nadšenců, které uchvátily choppery z filmu Easy Rider a stále chtějí stroj na kterém jezdil Fonda. Jsou zde i časopisy jako Easyriders, Streetchopper, BSH nebo čím dál populárnější pořady na Disovery Channelu, které pomáhají zviditelnit choppery více lidem. V poslední době tak popularita tohoto stylu znovu stoupá.

Charakteristika chopperů

A jak lze tedy charakterizovat chopper? Jako bobber se chopper vytváří odstraněním nebo osekáním (chopping) nepotřebných součástí z motocyklu. Kdo potřebuje k svobodné jízdě štít, hluboké blatníky, velká světla, padáky, prostorná sedla atd? Jednoduše se vše odstraní. Motorkáři také začali podrážet a prodlužovat přední vidlice, aby zvýšili celkový rozvor a zvýraznily tím celý stroj. Sériová řidítka se nahrazovala vyššími tzv. opičími věšáky (ape hangers). Přední guma musela být co nejtenčí a naopak zadní co nejtlustší. Někdo odstraňoval přední brzdy a osazoval motor magnetem, aby nepotřeboval těžkou baterii. Nádrž a světla byly také zmenšovány. Všechny tyto úpravy vytvořily stylový motocykl, který byl unikátní a přizpůsobený jezdci, který si sám rozhodl co se musí udělat, aby dostal choppera svých snů.
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář